neljapäev, 31. august 2023

Suvi lõpusirgel

Suvi septembris - see on vist kalendri aastaaegade suurim ebakõla. Tee mis sa teed, aga suvi saab alati augustiga läbi. Isegi kui ilm veel peaks kestma, siis mentaalselt pole sügisest pääsu. See on meile kõigile sisse istutatud juba varasest noorusest, esimese koolipäeva saabumisega. Ja ega ilm isegi pole septembris ikka enam see. 

Niisiis, selleks korraks on ta jälle läbi. Nii kurb kui see ka poleks. Ja mingi periood minu elust see oligi suhteliselt kurb hetk. Kuid aiandus aitab. Sest ka sügisel on aias veel paljut oodata, saab aja ja taimede kulgemist jälgida. Ma ei oota kolletuvaid lehti, küll aga hiliseid puhkevaid õisi. Ja neid jagub. Eelmisel aastal mäletatavasti isegi novembrisse välja!

Dahlia Bed
Augustilõpu aed/ Garden in late August

Sel aastal kasvavad ja õitsevad hästi suvelilled - nii troopilised püsikud ehk daaliad-kannad, kui ka üheaastased, näiteks päevalilled, kosmosed või ida-kirburohi. Viimane on olnud eriti hoogsa kasvuga, õigustades hästi  enda inglisekeelset rahvapärast nime "Kiss Me Over the Garden Gate". Kirburohud on tõesti üle kahe meetri kõrged. 

Dahlia Bed
Daaliapeenar/ Dahlia Bed
Dahlia Bed
Kiss Me Over the Garden Gate towering above all others

Ka daaliad on sel aastal tublid. Talvest ja keldrist ei tulnud kõik välja kõige tugevamatena. Päris arvestatava koguse juurikaid olin sunnitud sootuks ära viskama, sest elusaid pungi neil polnud. Maha said mõned ka päris kipras mugulad, kuid kõik tulid üles ning on kasvandus jõudsalt, suvekuumast ja kuivast hoolimata. Nüüd on käes parim õitsemisaeg ja see on rikkalik!

Dahlia 'Glorie van Noordwijk'
Dahlia 'Glorie vanNoordwijk'
Dahlia cv.
Nimeta kaktusdaalia/ Nameless cactus type dahlia
Dahlia Bed
Toredad värvid/ Jolly colours
Dahlia Bed
Daaliapeenar/ Dahlia Bed
Dahlia 'Bishop of Llandaff'
Dahlia 'Bishop of Llandaff'
Dahlia 'Otto's Thrill'
Dahlia 'Otto's Thrill'
Dahlia cv.
Dahlia cv.
Dahlia 'David Howard'
Dahlia 'David Howard'
Dahlia 'Tangerine Dream'
Dahlia 'Totally Tangerine'
Helianthus 'Italian White' seedling
Päevalille 'Italian White' seemik/ Helianthus 'Italian White' seedling

Päevalille 'Italian White' seemneid kogusin ma möödunud sügisel. Originaalseemned tellisin mõni aasta tagasi Rootsist, kuid need said otsa. Nüüd siis omad. Õied on kõik ühes toonis, aga kasvult ja kujult on taimed pisut erinevad. Sel aastal korjan seemneid taas parimatelt. Igatahes mulle meeldib see värv. Ja üldse meeldivad nad mulle! Selle peenra taimed muide tärkasid ise mullast, ilma külvamata!

Dahlia Bed
Kirburohud on ka isekülvist/ Helianthus and Persicaria orientalis are self seeded in this bed

Kannad on mul mõned aastad juba vaid pottides kasvamas. Pottides ma neid ka talvitan ja pealseid maha ei lõikagi. Kevadel vahetan pindmise mullakihi. Eks peaks neid vahel ka ümber istutama. Lehestiku kasv on olnud suve jooksul hea, aga õitsema pole nad kiirustanud. Ehk veel jõuavad!

Cannas
Kannad/ Canna plants, spending their summer in big plastic pots
Cannas
Daaliate läheduses/ In proximity of dahlias

Ja eks hooaega avavad juba ka sügislilled. Esimesed astrid on oma õied avanud. Õige pea järgnevad teisedki. Püsik-päevalilled saavad kohe pildile ja verevad vesikanepid vallutavad aia...

Aster x frikartii 'Mönch'
Aster x frikartii 'Mönch'
Symphyotrichum novae-angliae 'Marina Wolkonsky'
Kaunis sügisaster/ Symphyotrichum novae-angliae 'Marina Wolkonsky'

Suvi on lõppenud, saagu kaunis sügis!

8 kommentaari:

  1. Inimesed on ikka nii erinevad. Minul lõpeb suvi ikkagi kirjude puude ja põõsastega ja sügisele sobivate ilmadega. !. september tuksatab küll südames ilmselt surmani aga see ei tähenda veel sügist. Aga kui sa tahad, et oleks sügis siis mu pärast olgu :D Mina venitan suvekummi ja siis pauhti oma lemmik aastaaega. Seda ilu mahub su aeda küll kummaliselt palju. Uuel hooajal on viimane aeg see asi üle kontrollida, et kui suur see aed ikkagi on. Ilusaid hiliseid õisi!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Nii palju kui on inimesi, nii palju on ka erinevusi. Ju ma olen ajalooliselt pisut tundlikum selle sügise saabumise üle. Mulle tõesti ei meeldinud suve lõppemine ja seoses sellega ka sügise tulek. See oli nagu lõpp ja allaandmine mõnes mõttes. Nüüd tõesti tänu aiale ja taimedele näen ma sügist hoopis teisiti.
      Oled alati külla oodatud! ;)

      Kustuta
  2. Need võrratud daaliad!Oled nendega vist eriti hoolas,talveks ju vaja üles võtta ja kuivatada ning leida hea koht talvitumiseks.Aga nad on ilusad!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tõsi, daaliatega on toimetamist! Ja ma pean tunnistama, et korra kevadel tundsin ma, et kärutan kõik metsa alla komposti. Ju nad seda tundsid. Õitsevad sel aastal suurepäraselt! :D
      Ja mina olen vastu tänulik ja hoian neid ikka edasi.

      Kustuta
  3. Lugesin su sügisjuttu ja mõtlesin, et mina olen läbi hooaja nihkes :) Septembri saabudes hakkab see kindlamat vormi võtma - istutamise aeg veel muretu, siis juba veidi kõhklevam jne. Sel suvel istutasin kosmost lootusega, et seeme saab valmis ja ehk külvab end. Sa inspireerid teisi ja aed hoiab sind oma peopesas kui vaja.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Mina tõin oma selleaastased kosmosed eelmine sügis Rumeeniast. Olid ilusad haralised õisi täis taimed - nagu vanasti. Mitte sellised tihedad "tillipõõsad" kui uued sordid kipuvad olema. Ja mis on tulemus - ikka on suurem osa justkui tillipõõsad. Teised jälle 2 meetrised vibalikud. Kolmandad valged ja mitte heleroosad, nagu soovitud! Aga eks ma korjan seemet jälle parimatelt.
      Mind ennast üllatas, et need väikseõielised päevalilled nii hästi ennast ise külvasid.

      Kustuta
  4. Daaliad on nii imelised. Kui mu floksivaimustus natuke järgi annab, siis võtan järgmisena daaliad ette.

    VastaKustuta