pühapäev, 31. jaanuar 2016

Saagikas 2015

Möödunud aasta näis olema aasta, mil paljud meist taasavastasid tarbeaiandust või tegi sellega esmast tutvust. Säärane mulje jäi meie Eesti aiablogisid lugedes ja ka laiemas plaanis paistab, et omale toidupoolise kasvatamine tõuseb taas enam ja enam ausse. Ja miks ei võikski, kindlasti on iga omakasvatatud vili palju rohkem andev, kui poeletilt korjatu, nii emotsioonilt kui sisult. Mind see tendents rõõmustab, sest me vajame lähemat kontakti maaga, oma toitjaga. Ja ka esivanemate omandatud ning põlvest põlve kantud oskusi ei tohiks unustada lootuses, et küll kaupluselett toidab.

Maalapsena olen kindlasti aegade vältel kõik aia- ja põllutööde armastamise-vihkamise varjundid läbi käinud, kuid jõudnud tagasi ja üha süveneva veendumuseni, et oma kasvatatud taimed ja toit on mulle kõige paremad. Ja kuigi ideaalsi meeldiks mulle kasvatada kõik, mis tarvilik, siis hetkel pean ma veel jääma oma argisesse reaalsusesse ja tootma seda, mis reaalselt võimalik. Ja ma usun, et see on ka täiesti piisav, et ennest ühe-teisega aeg-ajalt turgutada. Eks pikem perspektiiv kord näitab, kuhu ja kuidas see lõpuks areneb.

Niisiis aiamaad, kasvuhoonet ja kartulipõldu on meil alati peetud. Ega maal ju muud moodi üldiselt elu ei tuntagi. Kui aga aeg ja lood inimesed kodust laiali viis, jäi paraku kõik soiku ja maad sööti. Suviti kasvatasin näpuotsaga ikka supirohelist ja maasikataimi aga tõsist juurkakasvatust enam ei olnud. Samas tundus pagana kummaline maale tulles linnast kõik toidupooline kaasa tuua, eriti näiteks kartulit, peeti, porgandit - seda, mida kõike oleks võinud ka omal kohapeal olla. Ja mis saab olla maitsvam, kui oma esimene värske kartul, ahjus röstitud imemagusad porgandid-peedid, hautatud oad või praetud kabatšokid? Nii sai omal soovil ja ema õhtusel sel kevadel meie aiamaalapike taas üles haritud.    
Veg Plot
Aiamaa suure kaerapõllu veerel/ Our little veg plot on the edge of vast oat field
Algselt oli aiamaa meil maja juures, suure muruplatsi asemel. Kuna see aga tabandus tugevalt karvasest võõrkakrast, siis otsustati see maha jätta vähemalt 7 aastaks, aga muru alla on ta jäänud siiani. Sealtpeale on lapike aiamaad olnud suure põllu servas ja sinna sai ta ka nüüd jälle tehtud. Kerge see ei olnud, sest jagu oli vaja saada heinakamarast, milles rohkelt ka orasheina ja põldohakat. Aga kõigest saab asja, kui olla piisavalt südikas ja järjepidev!

Vennasega tegime peenrad ja külvasime seemned. Kuus vagu kartulit pani ta puhtanisti üksi. Nädal hiljem tegin veel ise sibulapeenra lisaks juurde, sest tehtud vaod olid juba kulunud muule. Niisiis peenrajagu herneid, vagu porgandit, punapeeti, põlduba ja aeduba, kolm vagu varajast kartulit ja kolm hilisemat ning sibulapeenar, mille otsas veel kaks kabatšokitaime. Parajalt väike, kuid alustuseks küllalt. 
Weg Plot
Kartulid ja sibulad/ Potatoes and onions
Mäletan, et vahetult peale külve sadas, kuid siis läks kuivaks ja peedid-porgandid tärkasid küllaltki pikkamisi. Aedoad aga ei tärganud üldse, vaid seitse taime ühes vaootsas. Vahetult enne jaanipäeva külvasin kõik uuesti. Samal ajal kenasti tärganud põldoad kannatasid kõvasti lehetäide käes ja mõni taim jäi nende tõttu päris kängu. Sibulad said hea hoo sisse, kuid kippusid putkuma. Murdsin õievarre algmed aegsasti ära, kuid ikka kasvatasid nad lihakad varred, mille ilmselt oleks pidanud samuti eemaldama. Tippsibul oli ka suurevõtu. Valin sel kevadel pisut väiksema. Hernes ja kartul kasvasid suurepäraselt ja viimane pakub rõõmu ja suurepärast maitset siiani, saak oli väga-väga hea. Ja peedid-porgandid kasvasid ka väga hästi.

Potato crops
Kartulisaagid/ Potatoes freshly lifted

Onions ans scarecrow
Sibulakoristus/ Onion harvest
Teist aastat kasvatan ma toa juures aga lattube, millest on saanud minu ühed suured lemmikud. Võrreldes türgiubadega on tegemist pisut nüansirikkama maitsega ubadega ja neist saab teha imemaitsvaid roogi või tarvitada lihtsalt hautatuna muude toitude kõrvale. Lattubade puhul märkasin juba teist aastat järjest, et suvekuumuses ei taha õied viljuda ja kaunu moodustada, augusti teises pooles tuleb aga saaki küllaga. Lattoad tahavad muide ka palju vett, mis mõjutab samuti viljade moodustumist. Olen neid ikka võimalusel kastnud, kuid kõige soojematel aegadel ei pruugi vaid nädalavahetustel antavast veest piisata.

Runner beans
Lattoad saaki kandmas/ Runnerbeans full of crop
Runner beans
Oad kasvavad taevasse/ Runner beans growing to the sky
Tomatite kohta olen kuulnud, ja näinud isegi mõnes aias, et paaril viimasel suvel pole head kasvu olnud ja saagidki on olnud viletsapoolsed. Minu sellesuvised tomatitaimed kasvasid ubade kombel pea taevasse, ehk kasvuhoone lakke, 2-2,5 meetri peale. Eks muidugi oleks võinud/pidanud neid lõpuks kärpima, kuid kuna viljade moodustumine oli hea, siis lasin ma neil sirguda vabalt. Vaid külgvõrseid lõikusin korralikult. Haigused taimi ei kimbutanud ja kahjurid ka mitte. Tomatid ongi ainus kasvuhoonekultuur, mida kasvatan, kuna taluvad hästi "kord nädalas" hooldustsüklit. Kurgiga nii ei saaks. Tomatid olid väga head ka ülemöödunud aastal.

Tomato crops
Tomatisaagid/ Tomatoes from past summer
Olen mitmeid tomatisorte katsetanud, kuid tundub, et praegu jään kodumaise 'Malle' ja 'Tolstoi' juurde. Need on maitsvad ja mahlased sordid, minu maitse järgi. Maitsetutest lihatomatitest, mida proovisin ka sel suvel, loobun vähemalt mõneks ajaks. Truuks jään aga veel kollasele kirsstomatile 'Sungold' ja eelmise suve leiule 'Indigo Rose', mis on tõeliselt vahva tomat - vaadake ise!

Tomato 'Indigo Rose'
Tomato 'Indigo Rose'
Tomato 'Indigo Rose'
Tomato 'Indigo Rose'
Puuviljaaed oli möödunud aastal õuntest tühi. Ainsa sordina kandis vilju 'Valge klaar', kuid need olid suuresti koitanud. Seevastu andsid maguskirsid ehk murelid esimese tõiselt korraliku saagi. Mu enda istutatud 'Arthur' on nüüd päris suureks puuks kasvanud, kuhu kannatab julgelt ka otsa ronida. Tolmuandja 'Meelika' sai istutatud aastaid hiljem, peale seda kui 'Arthuri' esimene paariline mingil põhjusel välja läks. Hästi kandsid ka omajuursed 'Läti Madalkirsid'. Kirsimoosi on kelder täis!

Sweet cherries
Murel 'Meelika' on täisküpselt must/ Sweet cherry 'Meelika'
Sweet cherries
Maguskirsid 'Arthur' on suured ja maitsvad kui lõunamaa murelid/ Sweet cherry 'Arthur'
Summer crops
Metsa- ja aiaannid - kukeseened ja 'Läti Madalkirss'/ Crops from forest and garden

Niiviisi natuke siit ja natuke sealt ning metsastki juurde annab kenakese talvevaru. On hoopis teine maitse ja teine tunne, kui saad suhu pista oma kasvatatut. Loodan, et sama tõdemusteni jõudsid ka kõik teised, kes katsetusi tegid ning keegi tarbeaiandusele tuleval kevadel käega ei löö. Mina plaanin vanad tuttavad taas kasvama panna ja mõne uuegi ehk katsetusse võtta. See lisab vaid põnevust!

29 kommentaari:

  1. Nii tore "väike" tarbetaimede ala. Muidugi on sel toidul teine maitse, mida pole kemikaalidega üle külvatud. Ma olen ikka ärgitanud kirjutada, mida räägivad juurikakasvatusest väga targad inimesed, aga hetkel pole mul selleks lihtsalt aega. Sepp Holzer soovitab kasvatada kõrvuti erinevaid taimi, kes üksteist kaitseksid kahjurite eest. Tema loengud on You Tubes olemas. Minu arust on ta üldse üks väga põnev mees. Ta käib kogu maailmas soovitamas nt.kuidas uuesti saada viljakaks muld peale vulkaanipurskeid ja maavärinaid. Usun, et leiad ta kohta palju huvitavat. Ja need kultuurid, kes nõuavad palju vett on vaja ilmtingimata multšida, et vähendada aurumist. Tegin eelmisel aastal mitmeid sellelaadseid katseid ja multši vastu ei saa ükski kastmine.

    Kes seda `Indigo Roset` müüs? Põnev sort.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Avastasin tänu Sinu kommentaarile, et mul jäi tegelikult sellest postitusest välja üks oluline "saak", mille kohta piltki sai üles laetud. See on omatehtud kompost, mis kõikjale aeda on hästi ära kulunud. Tuleval kevadel ja suvel on mul teda ka juba aiamaa tarbeks. Sellesügisesed lehed said kõik kogutud ikka selleks, et väärt lehekomposti juurde saaks.
      Aitäh soovituste eest, plaanin need kõik üle vaadata!
      'Indigo Rose' tuli Juhani Puukoolist ja esmase sordikirjelduse leidsin "Gardener's World"ist.

      Kustuta
  2. Kui maale kolisime, kasvatasime ka igasuguseid juurikaid. Nüüdseks olen peakapsast loobunud, liiga palju oli aplaid suid:) ja mürgitamine ei ole minu teema. Kohustuslikud 30 varast kartulit panen igal aastal maha, supiroheline ja sibul ning herned on kohustuslikud. Maitsavad ja kaunid on salat Lollo Rosso, lehtpeet ja erivärvi porgandid. Need säilitavad oma värvikirevuse ahjupannilgi. Ja tomat Sungold on üks lemmikutest, imemaitsev!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Salatid ja lehtpeedid-kapsad on ka mul, reas. Lehtkapsas läheb paremini toiduks, peedile veel pean otsima head lahendust/retsepti. Fakt on see, et kõik rohelised lehed on väga head ja kasulikud, eriti kevadised spinatid, rukolad, kress-salatid ja spinatid, mis on ka igakevadine "must" kasvuhoones.
      'Sungold' on imemaitsev! Ja väidetavalt ka üks magusaim üldse.

      Kustuta
  3. Vau! Ma jäin kohe päris sõnatuks kogu selle võimsa aianduse peale.
    See Indigo Rose on ju lausa must, väga äge. Ja kirsi- ja murelijutte ma ei saa üldse kuulata/lugeda, suu valgub ääreni sülge täis.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Must mis must! Natuke sinkaid toone ka sinna sisse. Väidetavalt pidi see tomat pea sama palju antotsüaane sisaldama kui mustikas ja seega nägemisele väga hea olema.

      Kustuta
  4. Meil on söödavad asjad pigem iluaia manusena ja need on :kaks õunapuud (Talvenauding ja Krügeri tuviõun), ploom (Victoria), üks ebaküdoonia, rabarber, metsast leitud toompihlakas (vist on lepalehine, ääretult head marjad), astelpajupaar ja hiina sidrunväändik, maitsetaimed peale selle. Oleks rohkem ruumi, teeks kastipõllundust ja herned-kartulid ka. See oli väga huvitav.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma ei tea, kuidas on meie taimeturgudega, kuid isenesest on loodud kõikvõimalikke kääbusvorme kõigist viljapuudest. Vb oleks Sulle teemaks ka "step over apples"?!

      Kustuta
  5. Väga mõnus ja maitsev postitus. See kõik on tõesti väga väärtuslik ja kui nö. parasjagu on seda tegemist, siis on see ju rõõm- näha valmimas midagi puhast ja loomulikku. Arthuri saak on küll imeline. Ei tea, kas minu pisike ka sinnamaani kunagi jõuab. Ja see must tomat on nagu üks suur arthuri mari :) väga lahe!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. 'Arthurist' kasvab suur püstise võraga puu. Kui ta Sul hoo sisse saab, siis läheb nii kiirelt, et Sa ei jõua järelegi ronida. See ei ole nali, sest vaid nii saab marjad kätte. No jalaga redeliga võib-olla ka. :)

      Kustuta
  6. Eks see on mõnus küll, kui saab aeda astuda ja söögikraami noppida. Vana heinakamara üles harimine, huh, ma tegin seda vist teisel aastal. Distantsilt on veidi töömahukam, aga seda uhkem :) 2015 oli hea aasta aia jaoks. Lattoad jätan meelde.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Väga mõnus on! Ainult et natuke etteplaneerimist on tarvis. Kõik ei taha kevadel meelde tulla, mis ideed ja soovid on vahepeal tekkinud. Siis on aga suvi käes ja avastad, et oh seda oleks võinud külvata ja teist! Aga veebruar alles ees, nii et võib plaani pidada ja märkmeid teha.

      Kustuta
  7. Nii tore ülevaade :) Mina olen vahelduva eduga kasvatanud ja palju ja siis üldse mitte ja siis jälle uuesti, sest poest ostetu ei läinud enam alla ja eelmise aasta mänguliste katsetuste järel olen valmis uuteks proovimisteks. Edu meile kõigile, kes me kasutaimi kasvatame ;)

    VastaKustuta
  8. Ma teen ka jupikese uudismaad igal aastal orasheinast üles, vaevarikas on. Aga kui ise oled veel nõus poest värvilisi kummi moega juur- ja puuvilju ostma, siis lastele ma keeldun neid andmast. Kuigi köögiviljamaa rohimist ma vihkan. Hakkan seepärast üha enam multšiga katsetama, peenravahed on juba teist aastat suvel kaetud. Eelmisel aastal multšisin esimest korda ka kasvuhoone, herne ja nuikapsa peenra. Vaeva vähem ja kastmist ka.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Samas meeldib mu multšiga katsetamine üliväga ka neile sadadele tuhandetele sipelgatele, kes aias elavad :)

      Kustuta
    2. Aiamaal püüan mina võimalikult palju kõplaga ära teha, ja see töö läheb ju kiirelt. Ja kui kahelt poolt kõplaga puhtaks tõmmatud, jääb näputööd taimede vahel vaid õige pisut. Mina kuidagi juhtusin nautima kõiki neid umbrohutöid möödunud suvel.
      Multsimised aga pean ma veel avastama!

      Kustuta
  9. Öösel kirjutasin siia, aga avalda nupule vajutades sain teada, et google on kuhugi ära läinud. Nüüd lõunaajal vaatasin, et olen endiselt googles, no siis uuesti...
    Üks minu lemmik m o o s on hapukisist 'Nõmme liivakirss'... kui kirss on m o o s i s lõhki keetmata, laon kirsid pannkoogile või saiale, siirupi saab lahjendatult punktiks lõppu juua; küll on hea! Kompotiks on seda m o o s i vist vale nimetada, aga küllap on sellisel m o o s i l ka oma peen nimi olemas...

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aitäh uuesti vaevaks võtmast! :)
      Kirsiaasta oli tõesti väga hea. 'Nõmme liivakirssi' meil enam pole, kuid oli esmases puudevalikus, mis isa istutas. Hea sõbranna tõi neid mulle aga sünnipäevaks 3 liitrit, mis sai viinagia üle valatud ja teise 5 liitrit korjasin ise juurde. Neist sai moos amaretto ja mandlilaastudega. Kõlab võib-olla peenutsevalt, kuid tegelikult on see väga hea moos. Teaks aadressi, paneks purgi posti.

      Kustuta
  10. Need mustad tomatid ja lattuba on idee - peaks ka sel suvel proovima kasvatada. Mul teevad köögiviljapeenrad omale ruumi kartulimaa arvelt ja lilled trügivad jälle köögiviljamaad üle võtma. Kuna aga ilu üksi ei kõlba patta panna, siis lõputult ikka järele neile ei anna. :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. See on huvitav, kuidas mõtted ja eelistused liiguvad ja muutuvad. Mäletan aega, kui ma oleks ka iga peenra pigem lillede alla pannud ja kartuli kasvatamine tundus kõige mõttetum tegevus üldse. Täna ma mõistan, mis on oma maitse ja väärtus. Mõõdukus on see, mis on kõige aluseks. Ei tohi oluliselt midagi üle toota, sest siis tekib tühja töö tunne ja asjad omandavad "mõttetu" olemuse.

      Kustuta
  11. Kuna mul on toortoidu seedimisega tõsised probleemid ja magusat ammugi ei söö, siis suurelt ette ei võta, aga isegi minul olid OMA tomatid sel aastal kasvuhoones. Eriti kirsstomateid sai näksitud nagu teised inimesed komme.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kirsstomatid on otse kasvuhoonest maiustamisel asendamatud. See on oluline, et üht-teist saaks ka kohe aias põske pista - hernes, siit, karusmari sealt, kirsstomat kasvuhoonest. Ja nii mööda aeda. :)

      Kustuta
  12. Imetore postitus :) Olen ise ka tükk aega neid tumedaid tomateid hiilinud ning leidsin nüüd seemned K-Raua poest. Seal neid küll pakis suht vähe aga mõni ehk ikka kasvama läheb, juba väga ootan seda aega :) Kas Sa järgmiseks aastaks varusid ise seemneid (Lord Nelsoni pakil pole näha, et hübriid oleks...)? Loodan väga, et ühel päeval on ka minul nii palju ruumi, et saaks ise rohkem köögivilju kasvatada :). Kartul nägi ka Sul imehea välja, mis sortidega tegu? Õuntega läks meil Suurupi kandis eelmisel aastal samamoodi - kõik koitanud, isegi kui mõni üksik puu kandiski natuke...

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah, 6 seemet pakis, kui ma õieti mäletan. Mul on selleks aastaks veel 3 järel. Minagi järeldasin, et tegemist ei ole hübriidsordiga ja seemneid peaks saama ise võtta. Ma kindlalt hoidsin ühte tomatit ja "küpsetasin" teda pikalt, aga kas ma ka lõpuks seemned võtsin, vat nüüd hetkel ei mäletagi. Ja hetkel ma ei mäleta ka kartuli sorte. Me naabritalumehelt tõime seemnekartuli, kuid need ei olnud eriti tuntud nimed. Pean märkmetest üle vaatama ja siis saan öelda!

      Kustuta
  13. You had very busy summer Tistou. I liked your crop, especially black tomatoes, they're very unusual!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Thank you Nadja! It surely was a very busy summer, but I enjoyed it a lot. Hopefully this year it will be equally good!

      Kustuta
  14. Tere! Mis firma "Indigo rose" seemned teil on! Olen vaadanud, et erinevatel firmadel nad ka erineva värviga, tahaks ikka ka nii tumedaid! Seemned.ee kodulehelt sai Suttons firma seemneid tellida, seal oli ka 6tk pakis aga jäin tellimisega hiljaks ja neef otsas seal nüüd :( Kust teie oma seemned ostsite? Ette tänades Siiri

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tere! Minul on ka Suttons seemned ja ostsin möödunud talvel Juhani puukooli veebipoest. Näib, et neil on ka hetkel seemned saadaval, vt: http://www.plantpost.eu/product/n/Tomat-'Indigo-Rose'/pid/14971/bid/26665
      Head ostlemist ja tomatikasvatamist!

      Kustuta