neljapäev, 21. aprill 2016

Kollased lumikellukesed

Näib, et kollane värv on hetkel lumikellukeste maailmas trendivärv nr 1! Seda, et üks lumikelluke üleni kollane oleks, seda veel aretuses saavutatud pole, kuid kollased laigud õiesegmentidel ja kollane toon sigimikul on need väiksed nüansid, mis galathofiilide meeli hetkel kõige enam ärevil hoiavad. Rekorditest ja suurtest rahadest oli siin mõned postitused  tagasi juttu, kuid olgu üle täpsustatud, et vähemalt kaks kõige hinnalisemat lumikellukest hetkel on just kollased - Galanthus 'Golden Fleece' ja Galanthus woronowii 'Elziabeth Harrison'. Võib-olla ühel päeval näeme ka üleni kollaseid õisi, nagu hetkel on olemas juba üleni rohelised (ka need on hirmus kallid!).

Minu aias on ülemöödunud aastast kolme sorti kollaseid lumikellukesi. Kaks neist - G. 'Primrose Warburg' ja G. 'Spindlestone Surprise' on äravahetamiseni sarnased ning viimasel ajal on hakanud spetsialstid arutlema, kas tegemist mitte polegi ühe ja sama sordiga. Mõned siiski leiavad nende vahel ka väikseid erinevusi. Kel huvi, võib lähemalt lugeda Scottish Rock Garden foorumist. Minu aias on näiteks 'Spindlestone Surprise' mõnevõrra varajasem.

Galanthus 'Spindlstone Surprise'
Vast-tärganud lumikelluke 'Spindlestone Surprise'/ Newly emerged yellow snowdrop 'Spindlestone Surprise'
Aga alguses on kollased lumikellukesed ühtviisi üpris üleni kollased - esmalt maast välja tungivad lehe algmed, nende vahel küll valge õis, kuid küllaltki kollasel õievarrel. Mida aeg edasi, seda rohelisemaks muutuvad lehed ja õievarred. Ning seda kontrastsemaks muutuvad kollased sigimikud ning sisemistel õiesegmentidel asetsevad kollased laigud. Soojal päeval avaneb õis piisavalt, et oma kollane sisu maailmale nähtavaks teha. Kollase tooni intensiivus pidi sõltuma ka kasvukoha tingimustest ja mullastiku koosseisust.

Galanthus 'Spindlestone Surprise'
Hallil päeval säravad ehk kollased õied veelgi selgemalt/ On dull day yellow snowdrops stand out even better
Galanthus 'Spindlestone Surprise'
Galanthus 'Spindlestone Surprise'
Esimesed kollased lumikellukesed leiti üle sajandi tagasi, 1877. aastal Inglismaalt, Northumberlandist. Need on nn Galanhus nivalis Sandersii Group esindajad. Selle  rühma taimed pole kuigi elujõulised ning on küllaltki nõudlikud oma kasvukoha suhtes. Kasv on nõrk ja sibulate jagunemine aeglane. Tänapäevased sordid on õnneks palju elujõulisemad ning ei jää ei kasvult ega elujõult alla tavalisele lumikellukesele.

Galanthus 'Spindlestone Surprise'
Galanthus 'Spindlestone Surprise'
'Primrose Warburg'i pildistasin kaks nädalat tagasi ning siis oli ta värskelt avanenud. Võib-olla on tal veel hetkelgi õied peal - see selgub homme, kui maale saan. Lumikellukeste liigid ja sordid pole kaugeltki ühe õitseajaga. Mõned on neist nii varajased, et võivad alustada detsembris, teised jälle venitavad aprilli lõpuni välja.

Galanthus 'Primrose Warburg'
Galanthus 'Primrose Warburg'
Kõige hilisemad minu aias on kurrulise lumikellukese sordid. Liigil on ka üks kollane esindaja - Galanthus plicatus 'Wendy's Gold'. Sorti peetakse elujõuliseks ja heaks paljunejaks. Sisemised õielehed on kõige suuremate märkidega kollaste seas. Praktiliselt on kogu sisemine õieleht/segment kollane. Ka sigimik on erksalt värvunud. Lehed on kurrulisele lumikellukesele omaselt laiemad, servadest veidi alla keerdunu ja erkrohelised.

Galanthus plicatus 'Wendy's Gold'
Galanthus plicatus 'Wendy's Gold' is late flowering and has bold yellow marks on inner segments

Sulev Savisaare aias õnnestus mul ära näha ka meie enda Eesti päritoluga (Kassari, Hiiumaa) kollane lumikelluke 'Kullake'. Tegemist on väikese kahvatu taimega, mille kollane värvus sigimikul ning sisemistel õielehtedel on tuhmivõitu. Lehed on kitsad, lühikesed ning hõbejas-kollakad. Omamoodi huvitav sellegi poolest.

Galanthus 'Kullake'
Lumikelluke 'Kullake' S. Savisaare aias/ Estonian yellow snowdrop Galanthus nivalis 'Kullake'
Paljudele tunduvad kollase lehevärviga taimed kloroossed ja haiged. Mõne taime puhul tekib mul endalgi sama tunne - eriti vastumeelsed on kollase lehevärvi ja siniste õitega taimed (nt hiidiisopi, tradeskantsia kollaselehised sordid). Ka kollased lumikellukesed võivad mõnele nii tunduda. Mulle nad aga meeldivad. Eriti toredad on kollased sigimikud, kui neid on palju koos. Rohelise lehemassi taustal löövad nad eriliselt särama ja puhasvalged tilgad neist alla rippumas on lihtsalt võrratud.


18 kommentaari:

  1. Mina lapsukestel vahet ei tee - kõik lumikellukesed on nii armsad. :)Omal mul muidugi kollaseid pole, aga nii põnev on Sinu võrratuid kirjeldusi lugeda.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Tore, kui need huvi pakuvad. Mõtlesin, et võib-olla saab see olema pisut liiga süviti minek. Aga eks see on ka endale, tulevasteks aegadeks. Ma juba kasutan oma blogi taimenimede meelde tuletamiseks ja õigekirja kontrolliks. :)

      Kustuta
  2. Jah, puhas peenmaailm.:) Aga nimetusel pole ju viga, galantofiil kõlab väga kenasti. Hmh...mis fiil mina võiks olla? Petrafiil kohe päris kindlasti.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Peenmaailmad on lummavad. Mina imetlen Sind ja Sinu maailma täiesti vaimustunult! Ja Petra- see on mulle tundmata sõna...

      Kustuta
  3. Peenmaailm tõesti :) Lumikellukesed on võrratud ja kiusatus tekib alati kui sa neist kirjutad aga kõike ju ka ei saa (miks ei saa ? ) vist :D

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kõike saab, kui tahta! :P Päris mitu lumikellukese raamatut annab soovituse enne rikkaks saada ja siis galanthofiilale mõtlema hakata. Mina hakkasin esmalt viimaseks. Ja rikkuseks on mul mu taimed!

      Kustuta
  4. Väga kaunid kollased lumikellukesed!

    VastaKustuta
  5. Imeilusad on need valged õikesed, olgu nad siis rohelise või päikesevärvilise laigukesega.
    Meil on neid vähe, linnast käies ei näinud me kunagi nende õitsemist ja nüüd kaovad nad suures aias lihtsalt ära. Aga imetlen neid kõikjal alati. Sinu fotodel on nad eriti isuäratavad :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Kui neid natuke suuremate gruppidena istutada, siis pääsevad nad päris hästi mõjule. Minu õunapuude alune juba täitsa valendab ja kui see oleks ka pisut kaugemal, küllap paistaks ikka päris kenasti kätte ära. Ühe-kahe õiega sortidega on muidugi teine lugu. Aga kui antakse, küll nad ka kasvavad ja aastatega suuremaks saavad.

      Kustuta
  6. Nii põnevad kollased lumikellukesed! Ma aga kujutan juba ette, et oma aias mul suurustada nendega ei annaks. Naabrinaine küsiks kindlasti - kuda nad sul nii külmavõetud, et kohe kollased? :P

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah, ma usun, et see võib paljudel küsimuseks olla. Eks selleks peab natuke galanthofiil või -maan olema, et seda mõista. :)

      Kustuta
  7. Mulle piisab õnneks tavalistest lumikellukestest, peaasi, et neid palju on :). Suures parkaias ei paneks ma ilmselt neid värvierinevusi tähelegi :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ma olen täiesti nõus, et harilik lumikelluke jääb ikka ja alati ultimatiivseks lumikellukeseks.

      Kustuta
  8. Sinu piltide peal on nad ilusad (ja lugusid lugeda voiks soomata :) ) aga peaksin neid kollaseid ka haigeks, kui Sa ei valgustaks. Muide olen ysna kindel, et neid triibuliste lehtedega tulpe kunagi seina-aarsest peenrast valja rookisin, sest nii need veneaegsed opetused ju ytlesid - viirusega nakatunud jne Nyyd Sina ytled, et puhtani omaette sort - no vaata imet :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Jah, meie tulbid on täiesti puhtad-terved sorditulbid. Aga ka tänapäeval on ühed kallimad tulbid nn Heritage Rembrant tulbid e Broken Tulips, mis ongi jätkuvalt viirushaiged. Kuna nad on viirusest nõrgestatud, siis nad paljunevad aeglaselt ja on üldse vähese elujõuga, seetõttu ka kallid. Ja viirus võib aias minna üle tervetele taimedele ka, mistõttu tuleks neid alati eraldiseisvalt kasvatada.

      Kustuta
  9. Galanthofiilia on ju tegelikult üks päris tore tõbi, millessse nakatumist olen seni suutnud siiski vältida. Igasugu põnevate lumikellukeste pilte nähes võib immuunsus muidugi natuke kõikuma lööma hakata...

    VastaKustuta
    Vastused
    1. No minu tõbi sai suuresti alguse kollastest lumikellukestest. 'Wendy's Gold' oli esimene, mille ostsin Ebay oksionit, ning sealt läks see kõik lahti! ;)

      Hiiumaal juba on üks vägev kollektsioon, miks mitte üks veel luua?! :D

      Kustuta