laupäev, 23. juuli 2016

Uus hostapeenar

Hostad on mu ammused lemmikud. Seetõttu ei saa ma öelda, et oleksin "palavikus", nagu mitmed meie seast. See on krooniline haigus ja üsna pikaajaline juba. Süvenes ta küll mõni aasta tagasi, kuid hostataimi olen ikka oma kooslustesse pikkinud, ka varasemalt. Siis vaid polnud nii palju sorte saadaval, kui tänapäeval. Välismaalt polnud ma enne ühtegi hostataime omal käel tellinud, seda enam rõõmustasin pakkumise eest osaleda ühistellimuses. Nii tekkis võimalus saada huvitavaid sorte, mis Eesti müüjateni pole veel jõudnud.

Kuna pakkumine tuli ootamatult, siis polnud kaua aega mõelda, milliseid, kui palju. Tahtsin piirduda vähemaga, kuid lõpuks ei suutnud nimekirjas 12 taimest vähemaks kriipsutada. Kui juba, siis juba! Hiirte seeria pakub tõsist huvi, kuid otsustasin kohe, et see jääb edaspidiseks. Võtsin eesmärgiks valida väiksemaid ja vastupandamatult kaunite lehtedega sorte. Suur oli üllatus taimede kohale jõudes, kui mööda oli minu arvamine minidest. Interneti pildid on petlikud ja lugema peaks enam kirjeldusi! Seega plaanitud püsikupeenra serva laiendus minidele ei tulnud kõne alla ja poputatud välismaalasi ei usaldanud ma ka metsaalla istutada. Seega tuli kaevata päris uus peenar - hostapeenar.

Aias oli viimane kolekoht likvideerida ja see sobis hästi hostapeenraks. Kunagine kurgilava oli aastaid tagasi funktsiooni kaotanud, nagu ka oma raamid ja katuse. Jäi sirguvate õunapuude varju. Viimati oli ta kasutusel vaarikapeenrana, kuid ka neile jäi valgust väheseks ning naat ja nõges trügisid sisse. Otsustasin lavaaseme üles kaevata ja panna uued hostad sinna. Tõsine kaevamistöö, kuid tulemus sai minu arvates hea ja sobilik.

New Hosta Bed
Uus hostapeenar/ A new Hosta Bed for Fransen hostas
Minu 12 uut hostataime on olemuselt üllatavalt sarnased - mitte küll minid, kuid siiski kompaktsed. Ja kõik on juhtunud paksulehelised. Juba seetõttu leidsin, et nad võiksidki jääda kõik kokku, nii nagu nad tulid. Teine otsus oli, et peenar jääb puhtalt hostadele, midagi vahele ma sinna panema ei hakka. Kui vaid, siis lumikellukesi. Et peenar väga kapsamaa muljega ei jääks, sokutasin taimede vahele kive. Hiljem, taimede sirgudes, saab need sealt jälle ära võtta.

New Hosta Bed
Hostad ja raudkivid/ Hostas & granit stones
Peenar on kujult ristkülik ja see on ka taotluslik. Muidu mul kõik keerleb ja väänleb, kuid see olgu sirge, nagu oli vana lava. Kuna peenraesine vajas pisut planeerimist ja murukülvi, siis hetkel ei paista peenrapiir nii selgelt välja. Ruumi seal veel jagub, nii et võib veel sama mahuka tellimuse teha!

New Hosta Bed
Vanale kurgilava asemele rajatud hostapeenar/ New Hosta Bed, founded on old cucumber coldframe
Taimede tervise, kvaliteedi ja suurusega olen väga rahul. Enamik näeb välja, nagu nad oleks sel kohal juba aastaid kasvanud. Vaid paar sorti on õblukesemad. Küll ka nemad edenevad. Mis mulle siis meeldiavad? Nagu mägisibulate puhulgi, konkreetsed ja selgepiirilised värvid. Sinised ja kollased, kontrastsed kirjud. Tugev, kurruline struktuur, kausjas lehekuju. Hiigelkasvulised köidavad ka, kuid neid peab kuidagi muul viisil eksponeerima. Sellised valikud hetkel.

New Hosta Bed
Esiplaanil 'Little Aurora', edasi vasakult paremale ridadena 'Little Sunspot', 'Cracker Crumbs', 'Kiwi Blue Baby', 'Heat Wave', 'Blue Chip', 'Appletini' & 'Apple Candy'
New Hosta Bed
Esiplaanil 'Ben Vernooij', edasi 'Lakeside Beach Bum', 'Appletini', 'Kiwi Blue Baby', 'Touch of Class', 'Apple Candy', 'Heat Wave' & 'Blue Chip'
New Hosta Bed
12-s - 'Blue Jay' all paremas nurgas/ Twelft 'Blue Jay' down right corner 
Olen mõttes endale, ja sõnas nii mõnelegi teisele, ütelnud, et minu piir on käes ja ühtegi uut peenart juurde teha ei tohiks, lihtsalt jõud ei käi üle ja hooldus hakkab kannatama. Ja niiviisi taimed ka. Aga no see peenar lihtsalt pidi saama! :)

New Hosta Bed
Uus hostapeenar õunaaias/ New Hosta Bed in orchard
Oma hostatööde lõpetuseks otsustasin oma taimed kõik üles lugeda ja kirjutada erinevates peenardes - peenraid hostadega seitse, taimi neis ühtekokku 82. Sorte on veidi vähem, sest mõnda on topelt. Palavik?

12 kommentaari:

  1. Kas just palavik, aga haiguse moodi tundub kyll :) See on nyyd vist vaga vohiklik, aga mulle tundub suurem enamik neist ysna yhtemoodi. Loodan siiski et see Sinu "kapsamaa" kujuneb ilusaks peenraks, annab aega atra seada. Kalevipoja kangus on ka jatkuvalt meie meeste tegemistes, nagu kividest naha, uhke :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. No see on nüüd võhiklik küll jah! :D Vaata kui erinevad nad on! :)
      Aga ma olen vaimustunud, et Sa teadsid peast ja tundsid ära hiina siidpöörised! Tore-tore!

      Kustuta
  2. Muljetavaldav hostasortide arv.Ja uus peenar sai ilus ja küllap laieneb tasahaaval.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Khmm... peale avatud talude päeva ja kolme aiandustalu külastust ongi mu hostasortiment nelja sordi võrra rikkam! Kolm said hostapeenrasse.

      Kustuta
  3. Tõesti, kaunid taimed. Ja see peenra rajamine on ikka jälle üks suur töö sul olnud. Rõõmsat koosolemist siis uutega :). Kivid on väga mõnusad seal peenra sees.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Käin igal hommikul ja vaatan. Kastan, kui vaja. Koosolemine on rõõm! :)

      Kustuta
  4. Väga ilus valik uue peenra tarvis. Aga küllap hakkab ta peagi suure hooga pikenema ja laienema ja mine tea, ehk võtab lõpuks veel mõned kurvid ka sisse :) Kuhugi peab nad ju mahutama, kes tulemas

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Küllap Sa tead omast käest rääkida tulevikku. Ega mul neist vist pääsu pole. Peenart annab pikendada tegelikult isegi ca 20 meetri peale. Ma kaevates lasin juba selle mõtte peast hetkeks läbi! :)

      Kustuta
  5. Jumala normaalne hostade arv aias. Näha kohe, et meeldivad.:) Ja võrrelda, imetleda, vääristada saab kõige paremini hostapeenras, kus nad üksteise kõrval kasvavad. Hostade kõrvale ja ümber sibultaimede istutamisega olen ma tavaliselt alt läinud. Krookused igatahes ei sobi, sest kui tekkib vajadus mõnda hostat ümber tõsta, siis on need pisikesed sibulad ikka väga jalus. Krookusi olen tippinud ainult hostapeenra päiksepoolsemasse otsa. Aga vahele poetasin paar võhka, esiteks on nad natuke suuremate sibulatega ja ei lähe ümberistutamiste käigus kaotsi, ning jõuavad ka suvel enne hostalehtede suureks kasvamist ära õitseda.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. No mulle see hinnang meeldib! Normaalne! ;P
      Ma pelgan, et krookused jääksid hostade vahel villu ja lehed ei saaks piisavalt päikest, et rikkalikult õitseda. Aga see on oletus. Lumikellukestega võiks aga täitsa õnnestuda, nad on ikka niipaganama varajased ning lehed kaovad umbes teiseks muruniitmise ajaks. Hosta siis alles loob oma pead - näe räägingi kui kapsastest kapsamaal!

      Kustuta
  6. Vaat kui huvitav. Mulle hostad meeldivad, aga samas olen nendega hädas. Viimasel ajal kasutan neid üldvaadete rahustamiseks, sest mu taimeeelistused kipuvad väikeselehelised olema :) või pitsilised vms. Nad on isemoodi ja väga selge olemisega taimed ja kuigi ma pole neid teiste aedades kunagi kohatutena näinud, oma aias ei saa ma kohe kuidagi :) Sestap meeldib mulle ka monolahendus rohkem, nt Muhediku hostapeenar on mu lemmik. Nad ju tulevad ka hiljem ja lähevad vara, nii võibki hostaala eraldi olla, seal hakkab elu hiljem.

    Vaatasin su esimest pilti ja kive ja mõtlesin, et näeh, nii vähe kive, aga hästi paigutet nagu polekski rohkem vaja. Mulle meeldivad paksulehelised, aga värvidest eelistan rohelist ja sinist, küllap ikka oma aia kirevuse pärast :D

    Igatahes jälle üks ilus ja läbimõeldud koht sinu aias juures.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Aitäh tunnustuse eest!
      Kive viskasin ma jumala suvaliselt sinna, tunde järgi. Tegelikult praegu annakski palju rohkem panna, aga siis oleks vist tegemist juba kivilaga, aga mul on ju hostapeenar! :)
      Tegelikult hostakivila tuleb ühel päeval kindlasti! See saab olema kas päris puhas Mouselandia või siis laiendatult minihostademaa.

      Kustuta