esmaspäev, 8. aprill 2024

Aprilli alguse muljeid

Sõit ilma ameerikamägedel jätkub. 1. aprillil tuligi meil 20 kraadi sooja. Vaid kaks päeva hiljem sadas juba lumi maha ja päeval oli vaevu 2 kraadi sooja. Öösiti valitsesid kerged miinused. Lund siin Mulgimaal palju ei sadanud, kuid siiski piisavalt, et lumikellukesed painutada vastu musta mulda, lörtsida varajasemate krookuste õied ning lõpetada võrkiirised. Eks paar väga sooja päeva olid kuhtumistele juba aluse loonud. Seega, laupäevane aed ei olnud kuigi rõõmus, tänaseks paranes aga olukord juba märgatavalt, tuues ka nii mitmedki uued õitsejad.

Erythronium sibiricum from Kiseljov
Koerahambad on alustanud/ Siberi koerahammas Kiseljovilt/ Erythronium sibiricum from Kiseljov

Siberi koerahammas Kiseljovilt on minu aias uus tegelane ja üllatab kohe väga positiivselt - kõige varajasem, kuigi mõned teised on kohe kannul. Ilus ja elegantse olemisega taim. Kõigist istutatud siblatest kasvasid sel aastal ka kohe õied - ei mingit pirtsutamist. Näiteks jaapani koerahammas kasvab mul kolmandat või neljandat aastat juba ja ei mingeid õisi. Igal aastal on leheke veidike suurem, kuid siiani ei enamat. 

Koerahammaste juurde tulen tagasi. Tänased pildid on aprilli esimestest soojadest päevadest ja tänasest. Lähen seega nädalapäevad tagasi ja alustan lumekuppudest, kes tänaseks lõpetama sätivad. Kurdistani lumekupp on mul väga kenasti levima hakanud, tekitades rõõmsaid kollaseid laike aias. Panin neid marjapõõsaste ja hortensia alla. Sealt on nad külvanud edasi murusse ja nii neile näib meeldivat. Hariliku lumekupuga mul nii hästi läinud pole - panin metsaserva kivide vahele, kuid sealt nood kadusid mõne aastaga. Nüüd katsetan harilikku lumekuppu aias, õunapuude all - äkki edeneb sama kenasti kui kurdistani veli. 

Eranthis cilicica
Kurdistani lumekupp/ Eranthis cilicica naturalizing in grass 
Eranthis & Galanthus
Kurdistani lumekupp ja lumikellukesed/ Eranthis cilicica & Galanthus cv.
Eranthis & Galanthus
Murusse naturaliseerujad/ Naturalizers in grass - snowdrops and winter aconites
_4020714
Varakevad/ Early Spring
Eranthis cilicica
Veel ühe sõstra all/ Under yet another red currant

Peenardes leidub mul tänaseks ka väga palju hübriidset lumekuppu 'Guinea Gold'. Ma lihtsalt olen neist sõltuvuses ja ostsin aina juurde mitmel sügisel. Nüüd on ehk ostmistel piir peal, sest lumekuppu on pea kõigis peenardes. Soetada võiks juurde vaid põnevaid sorte, millega olen ka algust teinud. 

Eranthis hyemalis 'Flore Pleno'
Eranthis hyemalis 'Flore Pleno' õitseb esimest korda, sest seemikutena saadud taimed vajasid paari aastat kasvamiseks/ Eranthis hyemalis 'Flore Pleno' blooming for the first time. I got some seedling couple of years ago and now they are in bloom. 
Eranthis x tubergenii 'Guinea Gold'
Eranthis x tubergenii 'Guinea Gold'
Lumeohvriteks läksid kõik valevlilled ja kevadised sügislilled. Eks paaripäevane suvesoe ka vintsutas läbi. Rõõmustab, et ka kevadine valevlill on nüüdseks ühe õitsva seemikuga maha saanud. Nuputasin möödunud suvel pikalt, et mis taimega võiks tegemist olla - nüüd siis selgus, kui tuli koos roosa õiega. Sellised üllatused mulle meeldivad. Ja mida vanemaks aed saab, seda rohkem neid üllatusi tekkima hakkab! Tore-tore!
Bulbocodium vernum
Kevadine valevlill/ Bulbocodium vernum
Perennial Bed
Distantsilt/ From the distance
Colchicum szivotsii 'Pink Forms'
Kuhtuv ilu/ Decaying beauty - Colchicum szovitsii 'Pink Forms'
Üldse on nüüd selge, et ma sooviks veel kevadel õitsevaid sügislilli. Erinevaid liike. Meeldivad. No see saab keeruline missioon olema!

Vanade lemmikute võrkiiristega on sel aastal nii ja naa. Mõned aastaid hästi kasvanud sordid on kadunud. Näiteks 'Lady Beatrix Stanley' ilusast pundist on jäänud järele vaid üks õitsev taim. Võib-olla oli kehv talv aga ma kahtlustan ka neil mingit hahkhallitustõbe, mis hakkab kimbutama, kui pundid liiga tihedaks lähevad. 'Katherine Hodgin', mis peaks olema üks kliimakindlamaid, andis mul otsad kuidagi kahtlastel oludel. Ja seda juba möödunud aastal. Üks aednik Delfis küll soovitab võrkiiriseid kasvatada, aga ma ei tea, kas ma ise nii kindel oleks. :D

Iris reticulata 'J.S. Dijt'
Võrkiiris/ Iris reticulata 'J.S. Dijt
Iris histrioides 'Sheila Ann Germany'
Lüükia võrkiiris/ Iris histrioides 'Sheila Ann Germany'
Iris 'Katherine's Gold'
Iris 'Katherine's Gold'
Möödunud sügisestes ostudes oli ka päris mitmeid sillasid ja kirgaslilli. Esimena puhkes õide kahelehine silla Scilla bifolia. Olen sellega kohe eriti rahul, kirka sinise värvi ja valgete tolmukate tõttu. Varasemalt olen näinud vaid lillakat tooni eksemplare. Seetõttu oli üllatus vägagi meeldiv.

Scilla biflora
Kahelehine silla/ Scilla bifolia (parandus: selgus et on kirgassilla/ correction - it turned out to be Chinoscilla allenii, 26.04.2024)
Crocus 'Yellow Mammoth'
Kollane krookus on juba kallis lapsepõlvest ja püsib sellisena siiani/ Yellow crocuses captured my sight already in early childhood. They still do!
Helleborus niger 'Praecox'
Esimene lumeroos (muide vinav lumeroos ikkagi ei pidanud vastu, aga kolepilte ma seekord ei jaga)/ Fisrt hellebore in bloom - Helleborus nigger 'Praecox'
Hepatica x media 'Ballardii'
'Ballardii' iga hetk on imetlusväärne/ Heaptica x media 'Ballardii' is remarkable in every stage!
Spring Beds
Kevadpeenrad/ Spring Garden
Spring Beds
Kevadpeenrad/ Spring Garden
Spring Beds
Kevadpeenrad/ Spring Garden
Spring Beds
Kevadpeenrad/ Spring Garden
Spring Beds
Kevadpeenrad/ Spring Garden
Spring Beds
Kevadpeenrad/ Spring Garden
Spring Beds
Kevadpeenrad/ Spring Garden

Ja jõudsimegi tagasi tänasesse päeva. Pastelsematesse toonidesse. Koerahambad. Esimesed lõokannused. Olen pikalt peljanud lõokannuseid, et hakkavad kontrollimatult paljunema. Aga las nad siis teevad seda. Püüan neid samuti kasvama saada õunapuualustes. Äkki õnnestub?!

Erythronium sulevii
Sulevi koerahammas koos oma mitmes järgus seemikutega/ Erythronium sulevii with seedling in different stages. 
Erythronium krylovii
Krõlovi koerahammas/ Erythronium krylovii
Coridalis cv.
Lõokannus, seemik - pisut saatanliku välimusega/ Corydalis seedling - bit devilish in look
Coridalis cv.
Vähe vanem eksemplar peenras, Futu'lt/ Another corydalis seedling 
Eranthis x tubergenii 'Guinea Gold' & Coridalis cv.
Koos lumekupuga/ With winter aconite
Spring Beds
Ja lumekupp koos sinililledega/ Winter aconite with hepatica 
Hepatica nobilis 'Rosea'
Ja kohe on sinilillede kõrghetk/ Hepaticas will be in their prime in any day now
 Kevad on juba sisse saamas väga kiiret hoogu. 

4 kommentaari:

  1. Ilus. Mulle kohe väga meeldivad need varakevadised mis peenras e püsi vaid kenasti jalutama lähevad :) Mul pole koerahammastest veel mingit jälge aga mustmiljon lõokannuse seemikut lõpututes variatsioonides on küll juba olemas.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. See viimane lause niitis mul lausa jalad alt. Tahan ka mustmiljon lõokannuse seemikut leida oma aiast! :D

      Kustuta
  2. Juudas, milline ilus kevadpeenar sul seal on! Meitel siin sinililled alles alustavad ja koerahammastel pole veel korralikke lehtigi. :D Lõokannuseid ma jumaldan. Kahjuks minu aias nad tittesid andma ei kipu (va. gagra lõokannus), aga ma südamest loodan, et ühel päeval see muutub, sest lõokannused on lihtsalt nii ilusad ja armsad kevadlilled. :)

    VastaKustuta
  3. Uskumatu pillerkaar! Siin Kesk-Hiiumaal pole koerahammastest veel õieti haisugi ning ka kahelehiseid siniliiliaid pole mette näha. Vähemasti esimene kuldtäht õitseb, kõige päikselisemal nõlval.

    VastaKustuta